Sider

fredag 31. januar 2014

Rykteforbedring Refleksjon

Jeg og Julianne lagde tre plakater som framstilte Russen som de stereotypene det norske folk har satt seg. På en plakat ligger en russ og sover, sannsynligvis som følge av en del flasker. På en annen poserer en russ for kamera, og griper seg i skrittet samtidig som han lager grimase. På den tredje ligger en russ ubevisst på en veranda, med tomflasker spredd rundt seg. På hver av disse plakatene er det en hovedskrift som sier ”visste du at…”, og under står det i mindre skrift en veldedighet russen støtter. Poenget med dette er å sette en liten tvist på steriotypen, med å overraske mottagerne med en positiv fakta når de forventer noe negativt basert på resten av plakaten.  På denne måten bruker plakaten målgruppens fordommer mot dem. Av de 12 dramatiseringsformene ville jeg sagt at dette var av type 3, som viser problemet/behovet. Dette er likevel mest for å skape oppmerksomhet og lure mottakerne til å lese nærmere, for å så få meg seg det egentlige budskapet. Jeg vil også si at plakaten er ganske ærlig med dens portrett av russen, samtidig som den blottlegger noe positivt. I tostegshypotesen kan dette om det når ut til opinionsledere, føre til at det trekkes frem noen positive argument i diskusjoner om russefeiringene.

Målgruppen var voksne i alder av 25 og oppover. Selv om illustrasjonene på plakatene kan virke litt støtende for noen, tror jeg at dette er litt av styrken deres. Illustrasjoner viser russen på den måten media har framstilt dem igjennom årene, og ”visste du at…” lokker leser til å lese videre om hva slags ugagn de pøblene nå har stelt. De kan da få seg en positiv overraskelse med små fakta som for eksempel at russen støtter fattige barn i Brasil. Jeg tror også at ærligheten om russens fritidsaktiviteter gir hele produktet troverdighet, som da hjelper å selge budskapet til målgruppen. Under er de ferdige plakatene. Som du kan se er illustrasjonene litt større en rammene, men dette er kun fordi filformatet (.JPG) jeg brukte for å laste opp plakatene på bloggen ikke kuttet bort det overflødige. Filene ble levert til lærerne i pdf-filer, og hadde ikke dette "problemet".











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar